laban<3

Idag bryter jag min dagliga vana med engelsk rubrik. Den passade bara inte. Åh, min älskade lilla katt, idag förbrukade han minst 3 av sina 9liv.
Här kommer den hela historian för dagen.
Jag och Irene satt nere i entren på stallet och väntade på att min mamma skulle komma förbi med lite kläder. Helt plötsligt kommer Maria ner springade för trappen.
Jag: Vad är det?
Maria: Mamma har kört....
Nå mer hörde jag inte utan började tänka att hon hade kört i diket, så jag sprang efter
Jag: Vad sa du?
Maria: Mamma har kört på Laban!
Jag: VA!?
Vi båda kastade oss in i bilen och körde iväg i full fart, såklart gick trafiken aplångsamt och en massa jävla pensionärer hade fått för sig att vara ute och köra precis idag. Jag satt bara och svor och grät i bilen. Maria sa att han var mos och jag frågade om hon visste att det var sant. Hon visste då inte riktigt. Vi visste inte mer än att han hade varit under motorhuven när hon startade bilen, jag grät och började be till gud att katten skulle leva. Maria nämnde något att om han fortfarande levde skulle hon bli tvungen att bryta nacken av honom. Jag grät ännu mer. Hon sa att det första jag skulle göra var att ta med mamma in i huset.
Vi kom fram, det flög lite katthår runt på gräsmattan. Jag sprang ur bilen och fram till mamma. Hon var helt i chock, stod bara vid bron och sa att hon inte menade det. Det var jävligt hemskt att se. Fick in henne i huset och hon lugnade tillslut ner sig. Vi satt där inne.
Maria var kvar ute vid bilen och jag bestämde mig för att gå ut och hjälpa henne. Jag gick fram till bilen, tittade ner i motorhuven. En massa katthår. Jag vände och gick in. Satte mig med mamma igen och väntade.
Maria kom in och hämtade en ficklampa. Hon konstaderade att det var Laban. Det såg man på katthåret.
Jag gick ut igen, såg katthåret dansa runt i vinden och jag tyckte så fruktansvärt synd om katten som troligtvis var sönderköttad.

Efter en stund kom pappa körande, Maria hade ringt efter honom då hon inte kunde hitta katten. Undrade om han hade kunnit sugits in någonstans.
Jag och mamma vågade oss ut. Dom kunde inte hitta katten, inget blod, inget alls. Bara en massa hår.
Vi insåg att om han hade kommit ut så skulle han vara svårt skadad så vi började leta. Jag trodde hela tiden jag skulle få se en blodig katt liggande och vara döende. Men vi såg han aldrig.
Efter 40min var vi på väg att ge upp. Pappa ville starta bilen men jag skrek att Här startas ingen bil förrän katten är hittad!
Plötsligt såg jag honom, han kom gående runt husknuten. Jag trodde jag drömde. Han levde.
Jag gick efter han och han ville uppenbarligen inte bli fångad, fick tag i honom och bar in honom.
Var som i en trans över att han levde, kunde bara upprepa: Han lever, han mår bra. Han är okej, han är okej...
Släppte ner honom och såg då hur hälften av svansen bara hängde. Benpipan stack ut. Man han gick helt okej, hade tappat pälsen på ena sidan. Men han levde.

Vi ringde till veterinären och fick komma in med honom på en gång. När vi stoppade in honom i buren såg vi att han tappat en tå också. Men han gick och han levde.

3h spenderade vi hos veterinären. Jag lyckades t.o.m svimma för första gången i mitt liv. Chocken släppte, jag stod och tittat på hans svans som var av när hon höll på peta och plötsligt blev allting bara svart. Det var inte för att jag tyckte det var äckligt eller något, det blev bara för mycket.

Tån som vi trodde han hade tappat var inte alls tappad, dock hade han brutit en annan på samma fot. Svansen var av så den kapade hon bort. Det var inte så äckligt, förrän hon tog fram en stor sax och skulle klippa i brosket. Då kunde jag inte titta.

Vi fick med oss hem en katt med en 5cm lång svans och ett ihoplindat benbrott. Men han lever. T.o.m. veterinären fattade inte hur han kunde överlevt.

Ikväll har han gått runt lite, inte fattat varför han har den dumma tratten på sig och vad det är för konstigt han har på benet. Han ser riktigt olycklig ut. Men han kommer bli återställd. Det är så otroligt skönt.
Jag har haft ont i huvdet hela kvällen nu, för mycket chock.

Ni tycker säkert det är jättetöntigt. "Det är bara ett djur."
Men det är det inte, han är mer än ett djur. Han är en familjemedlem, han tillhör våran familj och jag älskar honom, så är det. Jag känner mycket empati för djuren jag kommer i närheten av och det är jag stolt över.
Jag tänker fortsätta gråta när mina djur gör sig illa eller dör. Det är bara så.
Och jag vill inte tänka på hur jag skulle reagera om det händer Bosse något...

Kärlek på hela min älskade familj och katten Laban , det är en dag som man tyvärr kommer att minnas.

<3

/grassmonkey


Kommentarer
Postat av: Linda

såklart att man inte tänker "det är bara ett djur" inte jag iaf. det är ju mer än så. det är en familjemedlem, en vän - nån man älskar! Jag höll på att börja gråta när du skrev och berättade vad som hade hänt. tyckte så synd om er. och laban! Jag förstår er, skulle aldrig klara av att gå igenom nåt sånt själv! Men vi är alla glada att han lever och kommer att bli återställd! Krya på dig Laban <3

2008-10-25 @ 23:21:20
URL: http://lindurwallin.blogg.se/
Postat av: Britta

Men shit vad hemskt.. finns typ inga ord. jag skulle svimmat direkt om jag såg oranga katthår komma flygandes i luften :O fan vilken tur att han lever , han hade verkligen änglavakt..

Det är bara dom som inte har djur som säger att det är töntigt dom har aldrig fått känna hur det känns att ha ett djur som man älskar. Dom blir automatiskt en familjemedlem precis som alla andra i familjen :) man skulle kunna göra vad som helst för dom ^

2008-10-26 @ 02:04:01
URL: http://www.Britta-foto.se
Postat av: Sajan

Bra berättat.

Och helvete vilken hemsk dag. Håller med föregående skrivare. En familjemdelem är en familjemedlem. Hittar inte heller ord..

Hurra för Laban, kämparen!

2008-10-26 @ 21:28:39
URL: http://laxbox.bloggagratis.se
Postat av: frida

Förra året så blev våran katt som hade haft i 10 år sjuk, så vi var tvungen att ta bort honom. trodde aldrig de skulle bli så jobbigt, plus att de blev så tomt. det blir ju som en familjemedlem. vill inte ens skaffa någon ny katt nu, kommer inte vara samma sak.

2008-10-27 @ 00:04:27
URL: http://frlda.blogg.se/
Postat av: frida

Förra året så blev våran katt som hade haft i 10 år sjuk, så vi var tvungen att ta bort honom. trodde aldrig de skulle bli så jobbigt, plus att de blev så tomt. det blir ju som en familjemedlem. vill inte ens skaffa någon ny katt nu, kommer inte vara samma sak.

2008-10-27 @ 00:04:36
URL: http://frlda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0